TRE- STRESSINPURKUMENETELMÄ

Tension, Stress & Trauma Release Exercises

TRE on on helposti omaksuttava stressinpurkumenetelmä, jossa käynnistetään lihasten vapinana tai tärinänä alkava luonnollinen ja nopeasti vaikuttava palautumismekanismi. TRE perustuu kehon luonnolliseen kykyyn palautua stressaavista tai kuormittavista kokemuksista. Harjoituksessa tehdään ohjatusti ensin ns. lämmitteleviä liikkeitä, jonka jälkeen kehossa käynnistyy tärinämekanismi. Menetelmän kehittäjä, stressin- ja traumanhoidon asiantuntija David Berceli kehitti sen alun perin toimiessaan kriisi- ja sota-alueilla.

TRE rentouttaa stressin ja traumaattisten kokemusten jännittämiä lihaksia. TRE- menetelmän käyttäjät ovat kertoneet harjoituksen auttaneet lieventämään psyykkisiä oireita kuten huolia ja ahdistusta. Menetelmä on myös lievittänyt työstressiä, auttanut saamaan paremmin unta, auttanut hallitsemaan tunteita sekä lievittänyt fyysisten/somaattisen kiputilojen ja sairauksien oireita. Menetelmää voivat käyttää myös esimerkiksi urheilijat omatoimisen kehonhuollon ja rentoutumisen välineenä. Parempi kontakti omaan kehoon auttaa myös mieltä voimaan paremmin.

TRE- menetelmä on helppo oppia ja ottaa käyttöön osaksi omaa kehon ja mielen huoltoa. TRE: tä ovatkin hyödyntäneet mm. kuormittavissa ammateissa toimivat henkilöt (pelastushenkilökunta, terveydenhuollon ammattilaiset) ja sitä on käytetty myös esimerkiksi päihdekuntoutuksessa ja urheiluvalmennuksessa. TRE ei sovellu välittömästi leikkauksien tai vakavien sairauksien jälkeen toteutettavaksi tai epilepsiaa/vaikeita psykoosisairauksia sairastaville. Mikäli sinulla on jokin fyysinen/psyykkinen sairaus ja olet epävarma voitko osallistua harjoitukseen, siitä keskustellaan ja sen hyötyjä arvioidaan yhdessä ennen sen aloittamista. Lisätietoa TRE: stä löydät sivuilta www.trefinland.fi

Hinta 85 €/60min